Małgorzata Marcinkowska,
Uniwersytet Śląski
Uniwersytet Śląski
I Ogniwo
wstępne
1.
Uczniowie tworzą mapę myśli wokół wyrazu CZAS.
2.
Uczniowie z pomocą nauczyciela przypominają sobie, w jaki sposób ludzie
pojmowali czas od średniowieczna do baroku.
II Ogniwo
centralne
1. Uczniowie zostają podzieleni na grupy:
Grupa A – Hymn
do czasu Adama
Naruszewicza
Grupa B – Życie
moje Franciszka
Dionizego Kniaźnina
Grupa C – Do
czasu Wojciecha
Miera
Zadaniem każdej grupy jest dokonanie analizy oraz interpretacji przydzielonych
tekstów. Szczególną uwagę należy zwrócić na artystyczne
zabiegi, którymi każdy z autorów starał się oddać własną wizję czasu.
Trzeba zaobserwować, w jaki sposób w poszczególnych utworach podmiot mówiący
snuje refleksje nad tą kategorią. Należy również zwrócić uwagę, jakie odmiany
liryki reprezentują omawiane teksty, a ponadto – jakie obrazowanie zastosowali
trzej literaci, aby wyrazić nadrzędne przesłania swych poetyckich wypowiedzi.
2. Na podstawie wniosków wypływających z analizy wierszy uczniowie
dokonują intersemiotycznego przekładu tekstu literackiego – prezentują
rysunek, scenkę lub wywiad, w których konkretyzują lirycznego bohatera utworu.
3. Dyskusja na temat różnego sposobu postrzegania czasu – 3
spojrzenia: ujęcie rokokowe (epikureizm – sens powierzchniowy i sens głęboki),
sentymentalne (ton intymny), klasycystyczne (perspektywa racjonalna).
III
Ogniwo końcowe
1. Na
podstawie tekstów piosenek uczniowie porównują refleksje poetów XVIII wieku z
podejściem popkulturowym.
Lao Che „Czas” http://www.youtube.com/watch?v=uL79lkTRuFs
Ewa Jach
„Mamy czas” http://www.youtube.com/watch?v=HVLYkfdXduQ
2.
Zadanie domowe
Napisz
reportaż na temat współczesnego pojmowania/rozumienia kategorii czasu. Dokonaj
przeglądu tekstów literackich, muzyki, filmów i przeprowadź kilka wywiadów w
celu dokładniejszego zbadania zjawiska.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz