Uniwersytet Śląski
1. Ogniwo wstępne.
Sytuacja motywacyjno-problemowa:
Nauczyciel prezentuje uczniom różne obrazy oraz
rekonstrukcje, które przedstawiają strój damski z XVIII wieku. Klasa ma za
zadanie wskazać najważniejsze elementy tego ubioru, czyli szerokie boki
spódnicy, tzw. stelaże oraz głębokie dekolty, które w sposób charakterystyczny
odsłaniają i podkreślają piersi.
Następnie nauczyciel wskazuje, że tematyką zajęć
będzie literackie przedstawienie piersi i krótko opisuje uczniom historię
wprowadzenia tegoż elementu mody.
2. Ogniwo centralne
Uczniowie zostają podzieleni na dwie większe
grupy, w których znajdują się mniejsze podgrupy. Następnie pierwsza grupa
otrzymuje tekst przypisywany Adamowi Korczyńskiemu - Pochwała piersi - a
druga tekst anonimowego poety - Naganę piersi. Uczniowie w mniejszych
podzespołach otrzymują kartki z zadaniami:
Grupa
pierwsza (Pochwała piersi) ma za zadanie określić środki stylistyczne,
które mają na celu opisanie piersi, jak porównania, epitety, metafory oraz zastanowić
się nad ich funkcją w utworze. Grupa druga (Pochwała piersi) skupia
się na odwołaniach mitologicznych i biblijnych oraz wskazuje na ich
funkcję w tekście.
Grupy
pierwsza i druga (Nagana piersi) analogicznie do grup wcześniejszych (Pochwały
piersi). Na wykonanie zadania uczniowie otrzymują około 15 minut.
Następnie każda grupa kolejno prezentuje swoje
wnioski, które mogą zostać zapisane np. w tabeli.
Na koniec uczniowie wychwytują różnice i podobieństwa w sposobie opisu piersi w obu tekstach i starają się wyciągnąć wnioski – Pochwała piersi dotyczy piersi młodej kobiety, zaś Nagana piersi dotyczy piersi starej kobiety.
Na koniec uczniowie wychwytują różnice i podobieństwa w sposobie opisu piersi w obu tekstach i starają się wyciągnąć wnioski – Pochwała piersi dotyczy piersi młodej kobiety, zaś Nagana piersi dotyczy piersi starej kobiety.
3. Ogniwo końcowe
Uczniowie dowiadują się, że lekcja ta jest
przyczynkiem do następnej, podczas której będą omawiać w niestandardowy sposób Laurę
i Filona.
Zadanie domowe – próba wyszukania informacji
kulturowych na temat piersi w XVIII wieku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz