Prof. UKSW dr hab. Tomasz Chachulski


 Pan Profesor na zaproszenie Koła Oświeconych UŚ wygłosił 29 marca 2012 r. w sali Rady Wydziału Filologicznego w Katowicach wykład pod tytułem: Literacka dokumentacja dziejów ludzkiego odczuwania i uzewnętrzniania emocji.
             Refleksja najwybitniejszego obecnie badacza spuścizny Franciszka Karpińskiego, choć bardzo szeroka, skupiła się na latach osiemdziesiątych XVIII stulecia, kluczowych dla polskiej liryki tego okresu. Wtedy to nastąpiła rewolucyjna zmiana w języku poezji, która wyraziła cały wachlarz nowych emocji, dotychczas nieobecnych lub rzadko obecnych w twórczości polskich poetów. Na tę zmianę złożyło się kilka czynników, które Pan Profesor omówił: po pierwsze spuścizna Jana Kochanowskiego, a zwłaszcza jego Treny, tłumaczenia oryginalnego tekstu Pisma Świętego (do których w XVIII wieku był utrudniony dostęp) oraz lektura przez polskich poetów dzieł Jana Jakuba Rousseau, szczególnie zaś Przechadzek samotnego marzyciela
                        
Wśród wielu zainteresowań naukowych prof. Tomasza Chachulskiego znajdują się: literatura polskiego Oświecenia, a w szczególności badania nad liryką Franciszka Karpińskiego, Franciszka Dionizego Kniaźnina, Konstancji Benisławskiej, Ignacego Krasickiego i Adama Naruszewicza, tekstologia oraz edytorstwo literatury XVIII, a także początków XIX wieku. Profesor pracuje w Pracowni Literatury Oświecenia IBL PAN,, a także jest wykładowcą i dziekanem Wydziału Nauk Humanistycznych UKSW w Warszawie.


Wybrane publikacje
1) Książki:
Franciszek Karpiński. Warszawa 1998.
Czytanie Naruszewicza. Interpretacje. Praca zbiorowa pod red. T. Chachulskiego, Wrocław 2000. Stanisław Konarski. Warszawa 2000.
Konstancja Benisławska: Pieśni sobie śpiewane. [Edycja krytyczna]. Wyd. T. Chachulski, Warszawa 2000.
„Opóźnione pokolenie”Studia o recepcji Jana Kochanowskiego w poezji polskiej XVIII w. Warszawa 2006.

2) Artykuły:
Konstancja Benisławska. W: Pisarze polskiego oświecenia. Pod red. T. Kostkiewiczowej i Z. Golińskiego, Warszawa 1992.
Franciszek Karpiński jako poeta religijny. W: Motywy religijne w twórczości pisarzy polskiego oświecenia. Pod red. T. Kostkiewiczowej, Lublin 1995.
Oświeceniowe dylematy sumień, czyli Franciszka Karpińskiego przysięgi na wierność. W: „Bo insza jest rzecz zdradzić, insza dać się złudzić”. Problem zdrady w Polsce przełomu XVIII i XIX w. Pod red. A. Grześkowiak-Krwawicz, Warszawa 1995. 
„Dumania w dzień odjazdu Adama Mickiewicza”. Tekst i jego tradycje. „Pamiętnik Literacki” 2001, z.1.
Sarmacka i oświeceniowa literatura, kultura, wizja świata w programach edukacyjnych. W: Polonistyka w przebudowie – literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja. Zjazd Polonistów, Kraków 22-25 września 2004. Pod red. M. Czermińskiej i in., t. 2, Kraków 2005.
Wizerunek Matki Boskiej w poezji polskiej XVIII wieku. W: Literatura – Historia – Dziedzictwo: prace ofiarowane Profesor Teresie Kostkiewiczowej. Pod red. T. Chachulskiego i A. Grześkowiak-Krwawicz. Warszawa 2006.

3) Ważniejsze prace w przygotowaniu:
Franciszek Karpiński – dzieła zebrane, edycja krytyczna.
Franciszek D. Kniaźnin – edycja wierszy i poematów.
Franciszek Karpiński – monografia.

Źródło: Strona IBL PAN (http://www.ibl.waw.pl/index.php?strona=182&id=33)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz